lørdag 10. desember 2016

Nerding på sitt beste!

Jeg elsker å nerde agility, det er så gøy og inspirerende! Dessverre ikke så ofte det blir noe av, men det skal skjerpes inn i vinter frem mot neste sesong.

Når man nerder valg av linjer, handlings metoder og timing, så blir man et bedre team i mine øyne. Du blir en bedre handler for din hund, dere lærer hverandre å kjenne på en helt annen måte, og samarbeidet må fungere for å oppnå de beste tider.
Zuki er enda ung, men vokser mye mentalt og den siste tiden er ho egentlig en fantastisk hund å trene med. Den elleville hunden som en gang tok rubbel og bit før jeg rakk å tenke hvor vi skulle neste, har nå blitt mer fokusert og mer føringsmyk (som jeg så fint kaller det). Det er omtrent ikke tendenser til å stjele hinder, og ho har bedre fokus mot neste hinder. Alltid har ho vært oppmerksom mot meg, ofte for mye da ho ikke finner linjen til neste hinder og vegrer.. ;)
Så når dette samspillet utspiller seg i en konkurransesetting, så har vi vunnet (over oss selv) <3

Denne treningen gikk ut ifra en kombinasjon fra den nye boken til Benedicte, "Min agilitykalender".
Veldig spennende med kreative sjeler, slik at andre  (les;meg) kan få litt konkrete kombinasjoner å jobbe med. Jeg er ikke dårlig til å finne inspirasjon, men kjekt når andre har gjort jobben for deg i blant ;)
Vi valgt å gå for kombinasjon 2 i boken, og fokuserte på handlings valg for å kjenne etter hva som passer oss best, hva kan vi vinne tid på og hva bør vi trene mer på?

Jeg la til et par passeringer, fra 8-11 da det var handlings metoder der jeg trengte å trene på.

Det var ikke alle valgene vi tok tiden på, da det var ganske åpenbart at et par av de var trege.
Som alle som inkluderte wrap på 8. Så vi tok tiden på de hvor Zuki ble sendt over venstre vinge (cap sving). Det er ikke alle handlings metoder jeg kan navnene på da, så beklager for forvirrelse ;)

Jeg har visst jukset med "tysker", da jeg har bakkrysset neste hinder, og ikke latt ho gå bak ryggen min.. Dette fant jeg ut nå, hvor Zuki ikke forstod at ho måtte rundt meg for å komme til tunnelen. Veldig komisk... :p Men vi fikk jo trent på det :)

Det er så lærerikt å se tilbake på film, for det er jo flere steder jeg ser vi kan optimalisere handlingen vår. Jeg står ofte i veien, sender til neste hinder sent, snur meg om for et handlings valg for sent osv osv. Lista ble visst lengre enn jeg trodde ;) Men enda godt jeg lærer av dette.

På denne sekvensen var det 1) jeg likte best, og som jeg senere (ikke på film) forbedret tiden på bare ved å snu om tidlig nok med japaneren, slik at Zuki fikk bedre beskjed og dermed hoppet hinderet i den optimale sonen på pinnen (fargen i midten, her rød).

Det samme med 2), jackoturn kunne vært bedre om jeg snudde meg tidligere om. Zuki får ikke nok tid til å samle seg, og dermed hopper langt ut på pinnen fra den røde sonen.

Vi tok så tid på 1) + 2) + 4) og ingen andre på film, da jeg tilslutt fant ut at jeg ville kjøre venstre vinge på nr 8, men måtte bare vise hvor stor forskjell det var på  å ta flick/wrap enn å sende på den ytterste vingen. Den ga rett linje til nr9 mens wrap osv ga dårlig sikk sakk linje til nr9.
Så hva tror dere er raskest?!




Det ble tilslutt 1)!!! Fikk som sagt forbedret min timing og dermed Zuki sitt satspunkt. Tenk at så lite skal utgjøre så mye? Fra 08,47 sek til 08,22 sek, det er jo hele 0,25 sek og stor forskjell med tanke på eventuell plassering ;) 


1 kommentar:

  1. Et ønske: om du skriver tekst på dine videoer, er teksten mer lesbar om du lar den stå oppe i mer enn ett sekund. Ja, agility er en marginal sport. Tien-deler og hundredeler kan være essensielle. :-)
    Gøy å kunne følge på med hva og hvordan du forbereder fremtiden til deg og Zuki! :-)

    SvarSlett