lørdag 3. desember 2016

Mine hunder har sunne og sterke kropper, hvordan gjør vi det?

Sunn og sterk kropp, hva betyr det for hunden?

Mine tanker rundt å ha en sunn og sterk kropp, ligger i hva de får å spise (som jeg har tidligere skrevet om) og hvordan de har det fysisk.

Vil ta opp den fysiske delen i dette innlegget, kanskje gi noen en a-ha opplevelse til hva de selv kan gjøre hjemme?

Det er først de siste årene hvor jeg ble opptatt av dette, og da spesielt min kommende stjerne kom i hus for snart to(!) år siden <3
Jenny, min chihuahua har alltid vært fin i kroppen men har hatt en svingende vekt kurve ;) Særlig etter steriliseringen for mange år siden har vi slitt med å finne riktig ernæring. Vi har nå klart å finne det, så da kan jeg bare nyte de godene og fokusere på hva jeg kan påvirke fysisk.

Så hvordan skal en sunn og sterk kropp se ut i mine øyne?



Begge mine har fin sving ovenifra, til og med Zuki med sin pels er det synlig :)
Jenny har også en fin kropp syntes jeg, ikke lett å fange muskler i bevegelsene til en chihuahua som stopper så raskt mor gjør det men syntes ho ser fin når ho stod å kikket <3




Hva slags trening?

Med Zuki har jeg vært forsiktig med, samtidig som jeg har utfordret den lille kroppen litt og litt fra ho kom i hus.Zuki har fått være valp helt til dagens dato... Haha! Men dette er så klart en viktig del av treningen, alt skal være gøy men jeg har en baktanke bak alt vi gjør.
Frøkna ble introdusert for klikkeren 8,5 uke gammel ca, og har elsket trening siden dag èn! <3 Jeg tror at min introduksjon til trening den gang har resultert i den ivrige, glade og treningsfreaken av en hund jeg har nå :)

Vi lekte oss da med triks som fremmet fokus, det å tilby adferd, bygge selvtillit, kroppsbeherskelse og koordinasjon, og sist men ikke minst triks fremmet for å ta videre til agility.

Bare se her:








Utover dette har vi alltid gått i skog og mark, på flatt terreng, ulendt terreng osv. Frem til Zuki var ca 4,5 måneder fikk ho kun gå korte avstander på tur, kanskje 10-15 minutter, også økte vi sakte men sikkert etter som ho ble eldre. Men jeg var ekstremt obs på terreng hvor bakken var løs, da ble ho sittende på armen til ho var nesten 6 måneder.. Dette er fordi den lille kroppen ikke henger helt fast overalt, og det er fort gjort med skader fordi de sklir når bakken gir etter. Med trollungen min var det ikke enkelt å begrense hennes aktivitet annet enn å sitte på armen, fordi ho hadde så mye glede og trollskap som måtte ut ;) Det å kjefte og styre på en liten valp som ikke vet bedre, det så jeg ingen vits i. 
Etterhvert som ho ble eldre startet vi å videreutvikle triks til agility lek. Vi dro inn tunnelen og pinner. Da ble utfordringene større med tanke på balanse og koordinasjon.
Og den dag i dag jobber vi mye med dette. Det blir avsatt noen minutter her og der, men i løpet av en dag står de vel ikke lenger oppe på den ballen i mer enn 10 minutter. For mye kan skade det og!

Som dere kan se på filmen under, så gjør vi øvelser på donut ball, balanseskive, balansepods og liten ball for igjen beherskelse. Her får vi god hel trening, med fokus på bak- og frontmuskler.


Godt jeg ikke er høytidlig med den usminkede sannheten dere!? ;) :p Uff.. Godt fokuset er på dyra da.. :)
Zuki syntes enda det er litt vanskelig å sitte bamse alene, og vil gjerne holde meg. Jeg lar ho holde i meg når vi gjør squats, men ellers vil jeg utfordre ho med å balansere seg selv.

Dette er kun hva jeg personlig syntes er greit å holde på med, men er ingen fasit. 
Uansett syntes jeg at i bunn og grunn er tur i skog og mark det beste du kan gi din hund som en del av et bra liv <3 Ernæring er også en viktig nøkkel så klart.

Ha en fin lørdag!


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar